8th Generation Honda Civic Forum banner

DIY: R18 PCV-klep vervangen

125K views 70 replies 23 participants last post by  THEDUKEOFHELL  
#1 ·
Verrassend genoeg heb ik heel weinig informatie gevonden over hoe je je PCV-klep vervangt. De locatie: Als je naar je motor kijkt, links (passagier), achter de kleppendeksel. Het was erg moeilijk om er een duidelijke foto van te maken, dus ik heb de beste foto's gemaakt die ik kon terwijl ik dit deed. Het is een goedkoop onderdeel (ongeveer $12), dat normaal gesproken niet kapot gaat, maar het is goedkoop en REDELIJK eenvoudig te doen. Ik ben erg religieus als het gaat om onderhoud, maar dit is een item dat ik altijd vergeet. Ik hoop dat deze foto's en instructies iedereen helpen die dit zelf wil doen.

Symptomen: Niets, zelfs geen code
Waarom vervangen: goedkoop onderdeel, niet erg moeilijk te doen. Ik zag VEEL "troep" (opgehoopt olie/vuil) in de buurt van de klep. Zag er onheilspellend uit (olie die zich zo ophoopt, wees op een lek, dus het lijkt logisch dat de klep vervangen moest worden. Goedkope verzekering heeft nog nooit iemand kwaad gedaan.

Gereedschap/onderdelen:
1) 1 cardangewricht (ik gebruikte een 3/8" ratel)
2) korte verlenging
3) lange verlenging
4) 11/16" dopsleutel (gebruikt om PCV-klep in/uit te halen)
5) punttang (als je een gebogen punttang hebt, nog beter)
6) Ratel (duh)
7) Lange platte schroevendraaier
8) Bus PB Blaster
9) Fles motorontvetter (iedereen doet het)
10) Doek
11) 1 gloednieuwe PCV-klep (Honda onderdeelnummer HP17130-PND-A01, klepassemblage, PCV)
12) 14 mm ring (zelfde als oliedop)
13) Waterslang (om PB blaster en ontvetter af te spoelen)
14) Bier (optioneel).

Mijn R18 sedan had ongeveer 158.000 mijl op de teller toen ik dit deed en de PCV-klep was nog nooit vervangen. Ik haal ruim 30 mpg en heb geen problemen. Ze rijdt ongeveer 110 mijl per dag.

Hier gaan we:

Zoals gezegd, bevindt de PCV-klep zich achter het kleppendeksel aan de passagierskant van de motor. Je **** hem niet zien als je er rechtstreeks naar kijkt, maar je ziet de slang die erop is vastgeklemd.

Zie je de groene clip? Haak die los om toegang te krijgen tot de buis die naar de PCV-klep leidt.
Image

Na het ontvetten van alleen dit gedeelte van de motor, wijs ik naar de betreffende buis.
Image

Hier is een andere weergave van de slang met de PCV eronder (midden van de foto).
Image

Hier zie je een metalen beugel die wordt gebruikt om bevestigde draden en slangen uit te lijnen. Hij is met een 10 mm bout aan de motor bevestigd die naar het schutbord wijst. Ik kon er niet bij komen voor mijn leven (had niet de juiste gereedschappen), maar ik boog hem uit de weg en boog hem terug toen ik klaar was. Als je hem **** verwijderen, beter, zo niet, dan helpt mijn manier.
Opmerking: je MOET hem uit de weg halen om toegang te krijgen tot de slang en de klep.
Image

Hier is een betere kijk op de klem die je moet knijpen en omhoog moet schuiven. Hier komen je punttangen van pas. Voordat je de slang verwijdert, spuit je een beetje PB Blaster om de PCV los te maken. Ik liet het ongeveer 10 minuten zitten voordat ik het afspoelde en ging toen met mijn gereedschap naar binnen om het eruit te halen.
Image

Positioneer je gereedschap:
Image

De oude PCV-klep zat strak, maar kwam er gemakkelijk genoeg uit. Zo zag het eruit. Hoe dan ook, als je hem eruit haalt, zie je een ring zitten (tenzij je het geluk hebt dat hij met de klep meekomt) waar de klep zat. Ik nam een lange platte schroevendraaier en tikte op het uiteinde om deze ring los te maken. Werkte als een tierelier.

Uit:
Image

Ring (bleef op het motorblok):
Image

Neem je doek en veeg het gebied zo goed mogelijk af. Ik weet niet zeker wanneer ik de PCV-klep de volgende keer moet vervangen, dus hij kan er nog een paar jaar in zitten, dus ik gebruik graag anti-seize op de schroefdraad om irritatie in de toekomst te voorkomen. Haal wat anti-seize (zie foto) en verdeel het rond de schroefdraad. Plaats je nieuwe ring en draai de klep met de vingers vast.
Image

Nadat je de PCV-klep hebt aangedraaid, plaats je de slang erop en gebruik je je tang om de slang naar het uiteinde toe vast te klemmen. Buig (of bevestig) vervolgens de metalen beugel terug op zijn plaats. Plaats de groene houder terug en je bent klaar!
Image

Voel je vrij om je (optionele) biertje te drinken en te genieten. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat ik bepaalde motorschade heb voorkomen, maar het is zo goedkoop en ik heb veel kilometers op mijn auto, dus dit kan het in ieder geval geen kwaad.

Ik hoop dat dit iemand met een R18 helpt! :dancingcoolsmiley:

#2 ·
Ik heb er een hele tijd over gedaan om de mijne te laten vervangen. (Ik denk dat ik dat krijg omdat ik het een paar weken na een beroerte heb gedaan.) Ik heb de PCV-slang vervangen omdat deze erg broos leek, terwijl hij pas 66.000 km had.

Ik heb ook de beugel gebogen. Veel gemakkelijker dan proberen het juiste gereedschap in die krappe ruimte te krijgen.

#3 ·
Ik heb er een hele tijd over gedaan om de mijne te laten vervangen. (Ik denk dat ik dat krijg omdat ik het een paar weken na een beroerte heb gedaan) Ik heb de PCV-slang vervangen omdat deze erg broos leek voor slechts 66k km.

Ik heb ook de beugel gebogen. Veel gemakkelijker dan proberen het juiste gereedschap in die krappe ruimte te krijgen.
Beroerte? Holy crap, ik hoop dat het goed met je gaat. Hoe dan ook, de weinige informatie die ik hierover vond, vertelde iedereen dat het extreem eenvoudig was. Nope. Als je je in dit project stort en dat denkt (ik dacht dat het 5 minuten zou duren................. nu ik weet hoe het moet, LOL), dan wacht je een verrassing, want het is een beetje ingewikkeld.

Wat ik ook had moeten vermelden, is om eraan te werken als de motor koud is, anders verbrand je je handen.

Ik kan nog steeds niet echt vinden hoe nuttig dit is om te doen, ik weet dat dit in oudere auto's een onderhoudsitem was dat regelmatig vervangen moest worden.

#4 ·
Helaas, ja. Ik heb op 23 maart een lichte beroerte gehad. Het gaat nu veel beter met me en met voortdurende fysiotherapie hoop ik de mobiliteit die ik ben verloren terug te krijgen.

Hoe dan ook...

Met betrekking tot de noodzaak om de PCV te vervangen, was de mijne gewoon verstopt met vuil. Toen ik hem eindelijk verwijderd had, kon ik hem nauwelijks laten schudden. In plaats van te proberen hem schoon te maken, heb ik ervoor gekozen hem te vervangen.

Twee dingen hebben me ertoe aangezet om de PCV te vervangen. Ten eerste kreeg ik de DTC P0172 en kon ik geen fout vinden bij de gebruikelijke verdachten. Ten tweede sloeg mijn auto terug toen ik achteruit een parkeerplaats uitreed, net nadat hij was afgeslagen.

Ik heb op deze site gezocht naar een "how to", maar tevergeefs. Hulde voor het schrijven van een, het zou het voor anderen veel gemakkelijker moeten maken om de taak te voltooien.

#5 ·
Bedankt voor de post. Ik kan je niet vertellen hoeveel monteurs mijn PCV-klep niet konden vinden of me gewoon zouden afwimpelen en zouden zeggen: "Dat is niet echt een onderdeel dat onderhouden kan worden". Mijn 2008 Civic LX heeft wat problemen gehad met een onregelmatig stationair toerental en de laatste tijd ook een slecht brandstofverbruik. Ik loop een lijst met potentiële verdachten af en doe het meeste zelf, en de klep kwam ter sprake. Dankzij je bericht heb ik hem gisteren gemakkelijk vervangen!

#6 ·
Bedankt voor de post. Ik kan je niet vertellen hoeveel monteurs mijn PCV-klep niet konden vinden of me gewoon zouden afpoeieren en zeggen: "Dat is niet echt een onderdeel dat onderhouden kan worden". Mijn 2008 Civic LX heeft last gehad van een onregelmatige stationairloop en de laatste tijd ook een slecht brandstofverbruik. Ik loop een lijst met potentiële verdachten af en doe het meeste zelf en de klep kwam ter sprake. Dankzij je bericht heb ik hem gisteren gemakkelijk vervangen!
Blij dat ik kon helpen! De PCV is lastig te bereiken, maar niet vreselijk moeilijk. Ik ben verbaasd dat niemand eerder een DIY heeft gemaakt! Heeft het je MPG/onregelmatige stationairloop geholpen?

#9 ·
Even voor de lol, hoeveel heeft uw PCV-klep u gekost? De mijne kostte me $26 CAD, alleen voor het onderdeel. Meestal zijn PCV-kleppen goedkoop ($6-$7).
Honda-onderdeel: HP17130-PND-A01, verkoopprijs $22,45. Ik vond het voor US$15,04 (hondaautomotiveparts.com). Ik heb de mijne van partznet, maar ik weet niet meer precies hoeveel ik ervoor heb betaald.

#11 ·
Wanneer u probeert de oude PCV-klep te verwijderen, trekt de rubberen slang er dan gemakkelijk af nadat de klem is verwijderd? Of moet u de onderkant van de slang omhoog wrikken waar deze gelijk ligt met de PCV-ring?
Ik herinner me dat het een beetje strak zat. Ik heb gewoon getrokken en het kwam eraf. Er was geen wrikken nodig, tenminste voor mij.

#14 ·
Tips voor het verwijderen van de rubberen slang van de PCV-klep? Moet ik hem van onderaf omhoog wrikken met een platte schroevendraaier terwijl ik eraan trek? Of moet ik gewoon de slang vastpakken en omhoog trekken, hoewel hij er vreselijk strak op lijkt te zitten? Of moet ik een doek op de slang leggen, met een tang vastpakken en dan trekken?

#15 ·
Heeft iemand zijn pcv-klep kapot gemaakt? Ik kocht een OEM PCV-klep, kreeg de oude er zonder problemen af... ging de nieuwe erin zetten... momentsleutel ingesteld op 33 ft lbs volgens de handleiding en de SOB brak doormidden. Ik twijfelde aan die aanhaalwaarde en zocht het op verschillende plaatsen op, omdat het me een beetje hoog leek. Nou... het hele schroefdraadgedeelte zit nu in de kop. Ik heb het voorlopig met JB WELD gelijmd en de auto rijdt prima, maar ik weet niet wat ik moet doen.

Ik weet niet of ik het kan verwijderen, maar ik zal de klep zeker moeten uittrekken (veer trekt er meteen uit) en hem daarbij breken om een extractor erin te krijgen, en dan heb ik geen andere keuze dan hem te verwijderen. En als ik het niet kan... ben ik ******. Ik zou het kunnen uitboren en een helicoil of time-sert kunnen plaatsen, maar ik betwijfel of er genoeg ruimte is om een boor in te krijgen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat ik metaalsplinters in de motor zou krijgen.

Heeft iemand ervaring met een kapotte PCV?

#21 ·
Heeft iemand zijn pcv-klep gebroken? Ik heb een OEM PCV-klep gekocht, de oude zonder problemen verwijderd....ging de nieuwe plaatsen...momentsleutel ingesteld op 33 ft lbs volgens de handleiding en de SOB brak in tweeën. Ik heb die aanhaalwaarde in twijfel getrokken en op verschillende plaatsen opgezocht, omdat deze me wat hoog leek. Nou...het hele schroefdraadgedeelte zit nu in de kop. Ik heb het voorlopig met JB WELD gelijmd en de auto loopt prima, maar ik weet niet wat ik moet doen.

Ik weet niet of ik het kan verwijderen, maar ik zal zeker de klep eruit moeten trekken (veer trekt er zo uit) en deze daarbij breken om een extractor erin te krijgen, waarna ik geen andere keuze heb dan deze te verwijderen. En als ik het niet kan...ben ik ******. Ik zou het kunnen uitboren en een helicoil of time-sert plaatsen, maar ik betwijfel of er genoeg ruimte is om een boor in te krijgen. En dan heb ik het nog niet eens over metaalsplinters in de motor.

Heeft iemand ervaring met een kapotte PCV?
Wat is het bereik van uw aanhaalmoment? Tenzij het 0-100 ft-lbs is, was het waarschijnlijk niet nauwkeurig genoeg bij 33 ft-lbs om daadwerkelijk slechts 33 ft-lbs aan te brengen. IMO betekent 33 ft-lbs handvast met eenvoudige handgereedschappen.

#27 ·
Heb dit aan mijn auto gedaan. Hij staat op 112.000 mijl en heeft een beetje olie verbrand. Heb er 250 km mee gereden en de benzinemeter is 4 streepjes gedaald, in tegenstelling tot de bijna volle tank die hij voorheen bij vergelijkbaar rijgedrag verbruikte. Een onderdeel van 23 dollar gaat me dus honderden dollars aan benzine besparen. Ook aarzelde mijn auto niet meer OF fluctueert hij niet meer bij stationair draaien.

#28 ·
Heb dit op mijn auto gedaan.. Hij staat op 112.000 mijl en heeft een beetje olie verbrand. Heb er 250 km mee gereden en de brandstofmeter is 4 streepjes gezakt, in tegenstelling tot de bijna volle tank die hij zou verbruiken bij vergelijkbaar rijden. Dus een onderdeel van 23 dollar gaat me honderden dollars aan benzine besparen. Ook aarzelde mijn auto niet meer OF fluctueert niet meer als hij stationair draait.
Cool! Ik vraag me af of anderen die last hebben van een slecht brandstofverbruik zich ervan bewust zijn dat hun PCV-klep verstopt zou kunnen zijn? Zovelen kijken naar andere items (bougies/olie/filters/O2-sensoren/etc.). Dit is gemakkelijk (relatief) te doen en goedkoop.

#32 ·
Dat is alles wat ik heb vervangen - maar het maakte de reeks onderhoudswerkzaamheden die ik het afgelopen jaar aan de auto heb gedaan compleet. Mijn motor sloeg vroeger ook een beetje aan - nu niet meer. Ik heb net de aandrijfriem en de spanner laten vervangen en de auto is extreem stil! Ik kwam uit op ongeveer 650 km op die ene tank.

#33 ·
Dat is alles wat ik heb vervangen - maar het rondde de reeks onderhoudsbeurten af die ik het afgelopen jaar aan de auto heb uitgevoerd. Mijn motor sloeg ook een beetje aan - niet meer. Ik heb net de aandrijfriem en de spanner laten vervangen en de auto is extreem stil! Ik heb ongeveer 650 km op die ene tank gereden.
Het vervangen van de aandrijfriem en de spanner maakt de motor "stil"? Wauw, geïnteresseerd. De mijne loopt nu een beetje ruw. Ik weet dat mijn motorsteun aan de passagierskant slecht is (heb hem nog niet vervangen), maar had niet gedacht dat de aandrijving en de spanner hetzelfde effect zouden hebben. Ik heb ook nog steeds de kleppen niet laten afstellen (zou rond de 100.000 km moeten gebeuren). Elke keer als ik het doe, zegt de dealer dat alles in orde is en binnen de specificaties (wat dat ook mag betekenen). U bent niet de enige persoon die ik heb gezien (gehoord) dat een R18 met een hoge kilometerstand een extreem soepele/stille motor kan zijn.

#34 ·
Klaar...soort van.

Dus als ik naar dit probleem kijk, zou het een stuk gemakkelijker zijn om te doen als de schotwand bij het raam verwijderd is. Toen ik mijn A/C-compressor verving, trok ik de raamlijst en de achterste schotwand eruit om bij het Tx-ventiel te komen. Als ik eraan had gedacht om dan de PCV-klep te doen, zou het een stuk gemakkelijker zijn geweest. Dat gezegd hebbende, als je er niet in **** om te werken, duurt het waarschijnlijk 15 minuten om te verwijderen.

Hoe dan ook, ik gebruikte een 17 mm diepe put om te verwijderen en te vervangen door Beck/Arnley 045-0346 voor een 2006 1.8 L LX sedan. Ik neem aan dat wat ik heb verwijderd de originele was bij 115.000 mijl, aangezien ik hem minstens 35.000 mijl heb gehad. Ik gebruikte WD 40 in plaats van PB omdat het handig was. De slang was een beetje moeilijk om eraf te halen, maar ik liet de motor een paar minuten draaien en ging toen een grote waterpomptang halen. Het was nog steeds moeilijk om eraf te halen (en de gebogen punttang hielp een beetje bij het verwijderen van de slangklem, maar niet als wondermiddel), maar uiteindelijk sprong hij eraf.

De PCV-klep zelf zat behoorlijk vast en ik maakte me zorgen over de man die zei dat hij de zijne had afgeschoren. Hoe dan ook, hij kwam eruit, ik draaide de crush washer om en zette hem terug op ca. 300 in-lb met een beetje anti-seize. Ik bestelde 50 crush washers van Amazon en ze zouden hier vrijdag op tijd moeten zijn om ook mijn olie te verversen (15.000 mijl 0-20 Mobil 1 advanced synthetic), dus die wissel ik dan ook.

Hoe dan ook, ik vroeg me af hoe ik de slang kon schoonmaken. Ik heb nog steeds een ton A/C-leidingflush over van de A/C-compressorklus en vroeg me af of dat geschikt zou zijn? Ik heb het spoelpistool/reservoir niet meer, maar ik zou het weer kunnen krijgen of iets anders kunnen bedenken...gedachten? De slang zelf lijkt nog soepel te zijn, dus ik zou hem niet vervangen...

Ten slotte weet ik niet zeker of de PCV-klep hier iets mee te maken heeft, maar mijn olieverbruik over 15.000 mijl was schokkend hoog. De laatste keer dat ik het verving, was meer dan een jaar geleden en ik heb er nooit een gewoonte van gemaakt om mijn olie te controleren bij het tanken, dus dat zal moeten veranderen...

De laatste keer tanken was 31 mpg, maar ik heb net de riem vervangen en reed sneller dan normaal en liet mijn koele, koele, zoete A/C draaien.

#35 ·
So looking at this problem, it would be a lot easier to do when the bulkhead by the window is removed. .
Geweldige info! Ik wist niet dat het achterste motorruimteschot verwijderd kan worden. Als dat verplaatst zou worden, zou het vervangen van de PCV-klep VEEL gemakkelijker maken!

Bedankt voor het delen!

#44 ·
Ik voel me dom - ik probeerde de slang van de PCV-klep te halen en kreeg hem er niet af. Had een neustang erop.

Moet ik echt hard trekken? Of zou de hitte van de motor ervoor hebben gezorgd dat de slang op de PCV-klep is gesmolten?

Ik ben helemaal nieuw in het werken aan motoren, dus alle tips zijn zeer welkom!!
Domme vraag: heb je de klem eraf gehaald? Hoe dan ook, geef het een flinke ruk, het komt eraf. De mijne was ook een pijn.

#49 ·
Normaal gesproken zal een verstopt PCV-ventiel ervoor zorgen dat de carterdruk zich opbouwt, wat ertoe leidt dat de krukaskeerring aan de voorkant of de achterste hoofddichting olie lekt.

Ik veronderstel dat als de druk zijn weg niet via een afdichting naar buiten kan vinden, er andere problemen zullen ontstaan.

Kleppendeksels werden vroeger geventileerd om druk kwijt te raken. Om emissieredenen leidt de PCV die geventileerde gassen om naar de inlaat om verbrand te worden.

#53 ·
Hallo,
Informatieve gids over het vervangen van de PCV-klep. Ik heb een Honda Civic 2010 model. Kan ik de airbag en het stuur zelf vervangen?
Bedankt bij voorbaat!!
Hier is een video die ik over het probleem heb gevonden:

Let op de eerste 2 minuten voor het airbaggedeelte.

De airbag en het stuurwiel komen NIET als één geheel naar buiten. Als je dat probeert, beschadig je ze enorm en de kans dat de airbag in je gezicht explodeert en het daardoor herschikt, is niet wenselijk.

Ja! Omdat je op de juiste plek hebt gevraagd zal ik je vertellen hoe.
Hahahhahahhahaha, dat was grappig.

Maar serieus, NIET wrikken!! Er zitten 2 bouten aan beide uiteinden van de airbag, die moeten worden verwijderd voordat de airbag zelf kan worden verplaatst.

Dus, nu we dat uit de weg hebben geruimd,

PCV-klep vragen, opmerkingen, ....................................... :laughing:

#54 ·
Bedankt voor de post. Ik kan je niet vertellen hoeveel monteurs de PCV-klep gewoon zouden afdoen. Maar mijn 2010 Civic LX 4-deurs sedan heeft de laatste tijd wat problemen met een onregelmatig stationair toerental en ook een slecht brandstofverbruik. Ik heb een lijst met potentiële verdachten en doe het meeste zelf, de PCV-klep kwam naar boven en je bericht heeft me geholpen bij het vervangen ervan.
Ik heb de 10 mm bout waarmee de beugel net onder (aan de achterkant) de grijze kabelmanagementclip op je 1e foto vastzit, gemakkelijk verwijderd toen deze los zat.
Ik heb een 6" verlenging en de 11/16" diepe dopsleutel gebruikt en de PCV-fitting in minder dan 20 minuten verwijderd en vervangen. Vandaag vervangen!

#55 ·
Bedankt voor de post. Ik kan je niet vertellen hoeveel monteurs de PCV-klep gewoon zouden negeren. Maar mijn 2010 Civic LX 4 dr sedan heeft de laatste tijd wat problemen met een onregelmatige stationairloop en ook een slecht brandstofverbruik. Ik heb een lijst met potentiële verdachten en doe het meeste zelf, de PCV-klep kwam ter sprake en je bericht heeft me geholpen bij het vervangen ervan.
Ik heb de 10 mm bout die de beugel net onder (aan de achterkant) van de grijze kabelmanagementclip op je 1e foto vasthoudt, gemakkelijk verwijderd toen deze los zat.
Ik heb een 6" verlenging en de 11/16" diepe dopsleutel gebruikt en de PCV-fitting in minder dan 20 minuten verwijderd en vervangen. Vandaag vervangen!

Nogmaals bedankt
Cool! Blij dat mijn bericht geholpen heeft. Heeft het je onregelmatige stationairloop verholpen?

#56 ·
" frameborder="0" allowfullscreen >Ik had een paar jaar geleden mijn PCV-klep vervangen door een van NAPA, toen begon ik dit vervelende slijpende geluid te krijgen. Als je eens wist hoeveel geld ik in het probleem heb gestoken om dat geluid op te lossen :facepalm:

#58 ·
Motorvuil en dergelijke lijken zich daar altijd te verzamelen. Toen ik de mijne (PCV) eraf haalde en erin "blies", klonk het nog steeds, wat betekende dat het in orde was. De mijne zag eruit als de jouwe. Ik weet het niet, ik zou me er geen zorgen over maken. Vervang het (goedkope verzekering), maak de omgeving schoon en denk er pas weer over na als je het de volgende keer wilt vervangen.

Ed

#71 ·
Motorvuil en dergelijke lijken zich daar altijd te verzamelen. Toen ik de mijne (PCV) eraf haalde, klonk het nog steeds toen ik erin "blies", wat betekende dat het in orde was. De mijne zag eruit als die van jou. Ik weet het niet, ik zou me er geen zorgen over maken. Vervang het (goedkope verzekering), maak de omgeving schoon en denk er pas weer aan als je het de volgende keer wilt vervangen.

Ed
De mijne zag er zo uit. Ik heb de omgeving schoongemaakt en een scheur gevonden. Ik ben verdrietig