8th Generation Honda Civic Forum banner

Veel voorkomende kilometerstand om de waterpomp te vervangen voor preventief onderhoud

14K views 19 replies 10 participants last post by  weissbier  
#1 · (Edited)
Hé jongens,

Zoals de titel al zegt, wat is de gebruikelijke kilometerstand waarop de waterpomp tekenen van falen begint te vertonen? Ik wil de waterpomp nu vervangen als preventief onderhoud om het risico van oververhitting van de motor te voorkomen, maar die prijs van $160 voor het OEM-onderdeel irriteert me. Zou ik mijn geld weggooien door het nu te vervangen en er later geen last van te hebben? Of moet ik gewoon wachten? Elk antwoord wordt gewaardeerd. Bedankt.

#4 · (Edited)
Hoeveel mijl heeft de auto gereden? Persoonlijk zou ik geen waterpomp vervangen als deze niet lekt.
164k. Ik vraag dit voor preventief onderhoud, hoewel ik nog niet in het lek-gat heb gekeken. Ik moest vandaag koelvloeistof bijvullen in het reservoir, omdat het iets lager stond dan normaal. Ik zal morgen kijken of ik een lek kan vinden.

#8 · (Edited)
Ik heb het kijkgat gecontroleerd (waarvan ik zeker weet dat ik ernaar keek?) en het was droog zonder lekken. Het blok is ook droog. Ik heb een link toegevoegd als jullie me kunnen vertellen of ik naar het juiste gat kijk.

Ik heb vandaag ook de multiriem vervangen. Ik ben blij dat ik hem heb vervangen voordat hij kapot ging.
243742

Bij het rommelen met de poelies ontdekte ik dat mijn spanrol een geluid maakt als ik hem ronddraai. Ik weet niet zeker of de spanrol versleten is, maar ik zou hem samen met de waterpomp kunnen vervangen. Op dit moment ga ik er niets aan doen, aangezien de waterpomp niet lekt, maar als hij 170.000 bereikt (momenteel 164.000), zal ik beide onderdelen vervangen om veilig te zijn. Dit kan de oorzaak zijn van het gejank dat ik krijg als ik harder dan 40 MPH rijd. Hier is een video van het geluid dat ik kon opnemen.

#10 ·
Vroeger, toen alle Honda's door een distributieriem werden aangedreven, verving ik altijd de waterpomp (en thermostaat, radiatordop, koelslangen, aandrijfriemen, klepafstelling, enz.) bij het vervangen van de distributieriem (elke 100.000 mijl). Nu hebben deze auto's een kettingaandrijving, dus er is geen regulier onderhoudsinterval voor het distributiesysteem. Dus op mijn 8e generatie heb ik de waterpomp preventief vervangen bij 150.000 km. Ik heb nog steeds de thermostaat, radiatordop, slangen en multiriem vervangen bij 100.000 km. Als je het prijsverschil **** betalen, ga dan zeker voor OEM. Ik heb mijn hele leven aan auto's gewerkt, in garages gewerkt en in de onderdelenhandel gewerkt en ik kan je uit ervaring vertellen dat aftermarket onderdelen een gok zijn. Zeker als het vervangen ervan arbeidsintensief is.

#11 · (Edited)
Vroeger, toen alle Honda's door een distributieriem werden aangedreven, verving ik altijd de waterpomp (en thermostaat, radiatordop, koelslangen, aandrijfriemen, klepafstelling, enz.) bij het vervangen van de distributieriem (elke 100.000 mijl). Nu worden deze auto's door een ketting aangedreven, dus er is geen regulier onderhoudsinterval voor het distributiesysteem. Dus op mijn 8e generatie heb ik de waterpomp bij 150.000 vervangen ter preventie. Ik heb nog steeds de thermostaat, radiatordop, slangen en multiriem bij 100.000 vervangen. Als je het prijsverschil **** betalen, ga dan zeker voor OEM. Ik heb mijn hele leven aan auto's gewerkt, in garages gewerkt en in de onderdelenhandel gewerkt en ik kan je uit ervaring vertellen dat aftermarket onderdelen een gok zijn. Zeker als het vervangen arbeidsintensief is.
Ik vermijd altijd de aftermarket route. Originele onderdelen zijn de enige manier om te gaan. Als de spanner geen $250 zou kosten, zou ik nu alles vervangen, ook al lekt de waterpomp niet.

#15 ·
Hmm, moet het misschien nog wat langer uitstellen......

Ik zou de mijne waarschijnlijk vervangen vanwege de leeftijd.
Bedankt jongens voor het gesprek. Ik ben ook gaan nadenken over mijn waterpomp als preventieve maatregel, ik zit op 90.000. Geen problemen met koelvloeistoflekkage of oververhitting, maar het laatste wat ik wil is dat mijn motor warm wordt en dat een pomp kapot gaat. Ik wacht denk ik nog even, spaar geld en ga ervoor met de wissel.

#20 ·
Ik vervang de waterpomp van mijn fd2 samen met de thermostaat, radiatorslangen, multiriem en type 2 koelvloeistof (allemaal OEM).

Het enige dat ik denk dat ik opnieuw ga gebruiken, is de spanner als deze nog in orde is.

Mijn fd 2 is al 19 jaar oud en heeft 153.000+ km gereden, dus ik denk dat dit een goed moment is, ook al heb ik eigenlijk geen problemen ondervonden sinds ik 2 jaar geleden de radiator heb vervangen. En ja, ik heb toen geen Honda type 2 koelvloeistof gebruikt (alleen een vervanger die compatibel is en dezelfde type 2 specificaties heeft (vanwege budgettaire beperkingen)), dus ik denk dat dat een van de redenen is waarom ik dit onderhoud nu doe.